google-site-verification=2C4udZUURrBQ8PzfHJb1fuC78qofrYExl_7f99szS_w

تیونینگ برق خودرو

مزایا و معایب تیونینگ خودرو چیست؟ مجله پدال

گر از نحوه کار کولر خودرو خود راضی نیستید و در فصل تابستان به مشکل می خورید، می توانید تیونینگ خودرو را امتحان کنید. تیون شامل بهبود سیستم تهویه مطبوع خودرو باشد از طریق نصب سیستم های تهویه مطبوع پیشرفته تر با کنترل دقیق تر دما و رطوبت داخل خودرو می تواند این امر را تحقق سازد. این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت. در اینجا شاید بد نباشد اشاره ای داشته باشیم که در آن روزگار 206 یکی از خودروهای به روز کمپانی پژو محسوب می شد که کم کم با 207 در حال جایگزینی بود. غیر از باز شدن درب‌ها به طرف بالا، می‌توان با قرار دادن لولای درب‌ها در بخش بالایی، آن‌ها را طوری تنظیم کرد که ابتدا کمی به طرفین و سپس به سمت بالا باز شوند؛ درست مانند بال‌های عقاب.

چرا که استفاده از هر قطعه‌ای برای انجام این کار مناسب نخواهد بود. افزون بر تمام مواردی که به آن اشاره شد، باید عملیات تیونینگ خودرو را زیر نظر افرادی که در این زمینه از تخصص لازم و کافی بهره می‌برند به انجام رساند. از آنجا کـه بیشتر افرادی کـه بـه دنبال خرید خودرو کارکرده هستند، ترجیح می دهند تا خودرو بـه حالت استاندارد خود نزدیک باشد، در نتیجه باید این موضوع را نیز درنظر بگیرید. ضمن ایجاد یک ظاهر جذاب و منحصربه‌فرد، کاورهای مات و براق می‌توانند همچنین خودرو را در برابر آسیب‌های خارجی مانند خطوط، خراشیدگی و تغییرات آب و هوا حفاظت کنند. بنابراین، علاوه بر ظاهر زیبا، این اقدامات می‌توانند طول عمر خودرو را نیز افزایش دهند. اما باید توجه داشت که با افزایش عملکرد موتور، ممکن است هزینه‌های سوخت رانندگی افزایش یابد و نیاز به تعمیرات و نگهداری منظم موتور نیز افزایش خواهد یافت.

تغییرات در داخل کابین، مانند نصب صندلی‌های ورزشی، سیستم‌های صوتی پیشرفته، و دکوراسیون داخلی نیز بخش دیگری از تیونینگ است. اگر سیستم خنک کننده نتوند دمای موتور خودرو را در یک رنج مناسب ثابت نگه دارد، موجب بروز اتفاقات ناگوار خواهد شد. قطعات موجود در سیستم خنک کننده اتومبیل شامل رادیاتور، واتر پمپ، ترموستات، فن، تسمه و شیلنگ تشکیل شده است. یکی از راهکاری ارتقای کارکرد سیستم خنک کننده برای مواجهه با صعود غیر معمول دما، شارژ مایع خنک کننده می باشد. اینتر کولر قطعه ای است که هوای تولید شده توسط توربو را خنک می کند و هوای خروجی از توربو توسط کمپرسور داخلی فشرده می شود. یکی دیگر از علل انجام تیون خودرو می تواند بهبود عملکرد فرمان خودرو باشد، مانند نصب سیستم های کمک فرمان الکترونیکی و تنظیمات دقیق تر برای کنترل بهتر خودرو در سرعت های مختلف.

چنین مواردی دست به دست هم داده‌اند تا امروزه کمتر قطعه‌ای در بدنه خودرو‌های تیونینگ شده ژاپنی پیدا کنید که همچنان ساده و شبیه به نمونه اولیه خود باقی مانده باشد. VIP Style نیز یکی از زیرشاخه‌های این سبک است که برای شخصی‌سازی خودروهای لوکس نظیر محصولات لکسوس، اینفینیتی و آکورا به‌کاربرده می‌شود. از جمله معروف‌ترین تیونرهای ژاپنی می‌توان به لیبرتی واک (Liberty Walk)، بوسوزوکو (Bosozoku) و فایتینگ استار (Fighting Star) اشاره کرد که هر یک طرفداران خاص خود را دارد. بعداً، نوبت به ایتالیایی‌ها و ژاپنی‌ها رسید تا با هنر ارتقا و تنظیم پیشرانه، موتورهای تنفس طبیعی با دور بالا را معرفی کنند. به مرور زمان از جیغ لاستیک خودروهای جذاب کمپانی هوندا گرفته تا شتاب افسانه‌ای خودروهای منحصربه‌فرد فراری، باعث شد تا چنین کمپانی‌هایی به‌راحتی راه خود را به قلب عاشقان خودرو باز کنند. امروزه تیونرهای مدرن در گوشه و کنار جهان روی شانه غول‌های مهندسی خودرو ایستاده‌اند و هرروز برگی جدید برای شیفتگان این بخش جذاب دنیای خودرو رو می‌کنند.

در این سبک کار زیادی با نما و ظاهر اتومبیل ندارند اما در عوض آن موتور را به خوبی تقویت می‌کنند تا رانندگی با آن حس خوبی را داشته باشد. کم بودن فاصله اتومبیل با سطح زمین یکی از نشانه‌های این سبک است همچنین در این سبک می‌توانید سادگی در رنگ و نمای بیرونی را مشاهده کنید. لازم به ذکر است که به علت قوانین راهنمایی و رانندگی در اروپا استفاده از اگزوزهای پر سر و صدا ممنوع است. استفاده از کاورهای مات یا براق و دادن ظاهری خاص به خودرو، می‌تواند بیشتر از یک اقدام تزئینی باشد. این کاورها و تغییرات ظاهری می‌توانند احساسات و شخصیت شما را در رانندگی بیان کنند.

این کار را می توان با ارتقاء لنت ترمز، دیسک ترمز و خطوط ترمز انجام داد. شما می توانید این کار را با اصلاح سیستم ABS یا نصب یک کنترلر بایاس ترمز انجام دهید. تیون سقف خودرو به مجموعه ای از تغییرات و اصلاحاتی گفته می شود که بر روی سقف خودرو اعمال می شوند. این تغییرات می توانند شامل نصب سانروف، تغییر رنگ سقف و استفاده از چسب های ویژه باشند. سانروف و قابلیت باز و بسته شدن آن به رانندگان و سرنشینان امکان استفاده از هوای آزاد در فصل های گرم تر را می دهد و به زیبایی خودرو کمک می کند.

مانند اینتر کولر ها، کولرهای شارژی هستند که پس از توربو یا سوپر شارژر قرار می گیرند و هوایی را که فشرده شده و برای احتراق به سمت موتور حرکت می کند، خنک می کنند. این باعث می شود هوا متراکم تر شود به این معنی که اکسیژن بیشتری را به محفظه حمل می کند و می تواند قدرت را افزایش دهد. مزایای کولر شارژی این است که هوای فشرده گرم تر به جای هوا توسط آب خنک می شود. آب می تواند انرژی گرمایی بسیار بیشتری نسبت به هوا ذخیره کند و این بدان معناست که می تواند گرما را به طور موثر تری از بین ببرد و سایز کوچک تری از اینترکولر دارد. ممکن است هنگام مشاهده مسابقه های اتومبیل رانی به این نکته دقت کرده باشید که صندلی های شاگرد و عقب برداشته شده اند.

همچنین برای افزایش قدرت برق خودرو می توانید از کویل و خازن تقویت کننده بهره مند باشید. این قطعات موجب جلوگیری از افت فشار برق در خودرو شده و شتاب خودرو بسیار افزایش پیدا می کند. تیونینگ درهای خودرو یکی از پرطرفدار ترین قسمت از یک خودرو می باشد که علاقه مندان به اسپرت کردن خودرو، توجه بسیار زیادی به آن می کنند. شما برای تیونینگ درهای خودروی خود دو راه پیش رو دارید، اولی می توانید در ها را به نوعی تنظیم نمایید که به سمت بالا باز شود. و در حالت بعدی شما می توانید لولا های در را به نوعی تنظیم نمایید که مانند بال های عقاب در ابتدا به سمت اطراف باز شده و سپس به سمت بالا رود.

یکی از روش های تیونینک ظاهری، تغییر لوله اگزوز با ظاهری اسپرت تر است. یک سیستم اگزوز تیون شده نیز می تواند صدا را به میزان قابل توجهی تغییر دهد. در ارتباط با منیفولد یا لوله جدید، می توان اسب بخار بیشتری نیز بدست آورد. دیفیورز یک جز مکانیکی بوده که برای بالا بردن زیبایی ظاهری خودرو در قسمت عقب و پایینی سپر نصب شده و جریان هوای زیر ماشین را تنظیم می کند. این کار با تغییراتی مانند بهینه سازی سیستم تزریق سوخت، نصب توربو شارژر یا سوپر شارژر و بهبود سیستم خنک کننده انجام می شود. حتماً گاهی اوقات در خیابان با شنیدن صدای بسیار بلند اگزوزو برخی خودروها دچار وحشت شده‌اید!!

سبک ژاپنی یکی از انواع تیونینگ خودرو است که از قدمت بالایی برخوردار است. با داشتن یک سیستم صوتی پیشرفته، می‌توانید تجربه سرگرمی رانندگی خود را بهبود بخشیده و از گوش دادن به موسیقی، پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی و حتی تماس با دوستان از طریق بلوتوث لذت ببرید. همچنین با بهبود ترمزگیری و کنترل خودرو، تجربه رانندگی شما بهبود می‌یابد. احساس ثبات، اطمینان و کنترل بیشتر در سرعت‌ها و شرایط مختلف رانندگی، لذت رانندگی را افزایش می‌دهد. واژه‌ای که در چند سال اخیر کاملاً بین جوانان و طرفداران خودرو همه‌گیر شده تیونینگ Tuning است؛ اما می‌خواهیم بدانیم تیونینگ خودرو به چه معناست و چه بخش‌هایی را شامل می‌شود.

از طرف دیگر هم باید هزینه‌های خاصی را برای سرویس و نگهداری در نظر بگیرید. شرکت‌های خودروسازی دوست دارند خودروهای تولیدی را با محدودیت‌های ویژه‌ای طراحی کنند تا قابلیت اطمینان آن‌ها حفظ شود. با تمامی این تفاسیر تصمیم گرفته‌ایم به مزایا و معایب تیونینگ خودرو بپردازیم تا اگر به دنبال ارتقای خودروی خود هستید با چشم بازتری این کار را انجام دهید. رینگ و لاستیک‌های جدید نیز بخشی از تیونینگ ظاهری هستند که علاوه بر بهبود ظاهر خودرو، می‌توانند به بهبود هندلینگ و عملکرد خودرو در جاده کمک کنند. رینگ‌های بزرگ‌تر و لاستیک‌های اسپرت می‌توانند تأثیر زیادی بر ظاهر خودرو داشته باشند و آن را منحصربه‌فرد کنند. رنگ‌آمیزی و گرافیک‌های جدید نیز می‌توانند به خودرو ظاهری خاص و منحصربه‌فرد ببخشند.

به این ترتیب که ابتدا قطعه‌ای خاص نظیر موتور خودرو مشمول اصلاح و تغییر می‌گردد و پس از آن مشخصات سایر قطعات به کار رفته در دل خودرو نیز با توجه به قدرت و توان موتور خودرو مورد تعدیل، اصلاح و تغییر قرار خواهد گرفت. همچنین، تغییرات بصری نیز در تیونینگ خودرو انجام می‌شود که شامل نصب کیت‌های بدنه، رینگ‌ها و لاستیک‌های ورزشی و یا اعمال پوشش‌های خاص بر روی بدنه خودرو است که به ظاهر و استایل آن جلوه ویژه‌ای می‌بخشد. تیونینگ خودرو به فرآیندی اشاره دارد که در آن اقداماتی برای بهبود عملکرد، ظاهر و یا ویژگی‌های خاص خودرو انجام می‌شود. این فرآیند معمولاً توسط علاقمندان به خودروهای ورزشی یا علاقه‌مندان به افزایش توان و عملکرد موتورها انجام می‌شود. اکثر افراد دوست دارند مالک خودرویی باشند که جلب‌توجه می‌کند و متمایز است. در اواخر دهه ۵۰ میلادی در آمریکا مسابقات درگ ۴۰۰ متر با درگسترها محبوب شد.

علاوه بر محدودیت‌های نظام رانندگی کشور در دودی کردن شیشه‌ها، باز افرادی هستند که علاقه شدیدی به دودی کردن شیشه‌های خودروی خود دارند. در بسیاری از خودروهای شاسی بلند ممکن است به جای تعویض سپر از سپرهای ثانویه که ممکن است به صورت لوله‌های استیل فلزی باشند در جلوی سپر اصلی استفاده شود. از جمله تغیرات مربوط به چراغ‌های خودرو می‌توان به دودی کردن چراغ‌ها، استفاده از لامپ‌های زنونی و چراغ‌هایی با طراحی‌های متفاوت از نوع فابریک اشاره کرد. در حالت پیچیده آن که قابل اجرا بر روی همه خودروها نمی باشد، لولای در بر روی سقف قرار می‌گیرد و درب‌های خودرو مانند بال عقاب و به سمت طرفین خودرو و سپس به طرف بالا باز می‌شود. شرکت خودروسازی تسلا از درب‌های عقب یکی از مدل‌های خودروی خود، از این شیوه استفاده کرده است.

فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست  ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود. تیونینگ جلوپنجره‌های بزرگ مانند بی ام و ، معمولا ظاهر اسپرت‌تر و باصلابت‌تری به خودرو می‌دهند. در برخی خودروها که جلوپنجره‌شان کوچک است و یا رنگ جلوپنجره با بقیه قسمت‌ها همخوانی ندارد، می‌توان با تعویض مدل و یا رنگ آن تغییری در ظاهر خودرو ایجاد کرد. می‌توان از خطوط برجسته و حجیم در طراحی سپر استفاده کرد که ظاهر خودرو را هم بزرگ‌تر از آن‌چه هست نشان دهد. نصب ‌آینه‌های اسپرت و جمع‌شونده برقی که از نمای ظاهری منحصربه‌فردی برخوردار هستند، در مجموعه تغییرات ظاهری خودرو سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

چرا که به طور حتم سیستم قدیمی ترمز شما پاسخگوی موتور جدید و ارتقا یافته‌‌ی آن، که سرعت فراوانی را هم رقم خواهد زد، نخواهد بود و همانند توان موتور نیاز به اصلاح و ارتقا خواهد داشت. صندلی یک خودروی حرفه ای و لوکس ممکن است دارای انواع سنسورهای برقی، تنظیمات برقی، سرد کن، گرم کن و حتی ماساژور باشد. قطعا هر راننده ای دوست دارد که به جای یک صندلی ساده یکی از این صندلی ها را داشته باشد. هشت سال سابقه کار در حوزه تعمیرات خودرو  موتورسیکلت از جمله مکانیکی و تعمیر موتور و گیربکس خودرو ، جلوبندی ماشین ، دیاگ زدن و ... دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با مکانیک خودرو را با شما به اشتراک می گذارم.

برخی افراد تیونینگ را به معنای عام و کلی، افزایش توان و قدرت خودرو می‌دانند. تقویت موتور یکی از گام‌های اساسی و اصول اولیه تیونینگ در جهت افزایش قدرت خروجی خودرو است. درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال می‌شود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود. بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملا لازم و ضروری است.

تیونینگ این قسمت از خودرو می تواند افزایش چشمگیر قدرت خودروی شما شود. شرکت انگلیسی لوکاس که سازنده قطعات خودرویی بود لیسانس تکنولوژی بوش را به دست آورد و در سال ۱۹۷۸ بود که جدیدترین نسخه از تکنولوژی بوش با نام ال جترونیک در محصولات جگوار بکار رفت. از آن زمان تاکنون ECU یا ماژول کنترل پیشرانه ECM افت‌وخیزهای زیادی داشته اما همچنان تکامل یافته و به سیستمی پیچیده و مدرن تبدیل شده است. نه تنها خودروهای زیادی از آن بهره‌مند شدند بلکه کاربردهای آن به فراتر از کنترل فرایند تزریق سوخت گسترش یافت و شامل زمان‌بندی احتراق، کنترل آلایندگی و… شد. درحالی‌که سیستم الکتروژکتور بندیکس فقط میزان جریان هوا را اندازه می‌گرفت، ECU بسیار پیشرفته‌تر بود و پارامترهای اضافی همچون گیربکس، ترمز، کنترل پایداری و کشش، سیستم‌های ایمنی و… را نیز تحت پوشش خود داشت. هدف اصلی تغییر اگزوز‌ها، ایجاد صدایی پرطنین و با ابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای شنیده می‌شود.

یکی از بهترین راه های تیونینگ خودرو، افزایش شتاب و قدرت موتور ماشین می باشد که می توانید موتور خودروی خود را از جهات مختلف تقویت کنید. ولی تیونینگ کردن خودرو تنها برای افزایش قدرت ماشین نیست و شما با بهره مندی از رینگ و لاستیک اسپرت، درب ها، آینه های خودرو، کیت اگزوز، سقف شیشه ای و ... هدف از تیونینگ کردن خودرو می تواند عوامل بسیار زیادی باشد، از جمله افزایش قدرت خودرو برای مسابقات اتومبیل رانی و یا تیونینگ کردن خودرو در جهت زیبایی خودرو برای افرادی که علاقه بسیار زیادی به خودرو دارند. تیونینگ خودرو در بسیاری از کشور ها توسط کارخانه خودروسازی انجام می شود، اما شما در کشور ایران مجبور هستید خود و یا یک فرد متخصص را برای انجام این کار در نظر بگیرید. به صورت کلی تیونینگ خودرو شامل ایجاد تغییرات در بدنه، برق خودرو، موتور می شود. فرض کنید یک شاسی‌بلند صفرکیلومتر مجهز به پیشرانه ۲ لیتری توربو از تنظیمات ECU بسیار ساده برای بازارهای جهانی استفاده می‌کند.

با وجود تکنولوژی‌های جدید همچون سیستم‌های کمک‌راننده و حتی خودران، ECU بازهم تکامل یافته و پیشرفته‌تر از هر زمان دیگری شده است. به لطف تکنولوژی مدرن این قطعه، شرکت‌های تیونینگ نیز فرصت بهبود پرفورمنس خودرو را پیدا کرده‌اند. فرایند تیونینگ پیشرانه با تنظیم پارامترهای ECU را می‌توان یک هنر واقعی دانست چراکه ساده نیست و تبحر بالایی می‌طلبد. یکی از ابتدایی‌ترین و مرسوم‌ترین تغییرات ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است. معمولا هر چه خودرو لوکس‌تر باشد، رینگ و لاستیک جذاب‌تر با طراحی بهتری دارد. البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیک‌های پهن‌تر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممکن است موجب کاهش چالاکی و افزایش مصرف سوخت ‌شود.

به عنوان مثال فرض کنید که شما موتور خودروی خود را تا حد امکان ارتقا دهید و به موجب این امر سرعت خودرو تا حد قابل توجهی افزایش یابد. حال اگر در حین اجرای عملیات تیونینگ خودرو هیچ توجهی به تقویت سیستم ترمز خودروی خود نداشته باشید، ممکن است با مشکلات مختلفی حین راندن آن مواجه شوید. سپرها علاوه بر نقش محافظتی اهمیت بالایی در زیبایی یک خودرو دارند. تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و دیفیوزرها و خروجی‌های اگزوز گیراتر در عقب استفاده می‌کنند. تیونرهای کاربلد نیز از فیبر کربن برای کاهش وزن سپرها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها سود می‌برند. طراحی زیبای سپرها نقش زیادی در بهبود طراحی یک خودروی تیون شده خواهد داشت.

شما می توانید با تغییر دادن منبع اگزوز به مدل اسپرت، صدایی شبیه خودروهای مسابقه ای از خودرو خود بشنوید. تقویت سیستم، صوتی یکی از متفاوت ترین راهکارهایی برای اسپرت کردن خودرو می باشد. علم تیونینگ موتور به وسعت یک دنیاست، برای علاقه‌مندان به این شاخه آشنایی کامل با سازوکار مولد نیرو و انتقال نیرو و برق خودرو توصیه می‌شود. دیفیوزرها از مواد اولیه مختلفی مانند الیاف کربن، پلیمر و کامپوزیت ساخته می‌­شوند. همچنین تیونرها اغلب اگزوزها را از طرفین دیفیوزر خارج می­‌کنند تا دود خروجی از اگزوزها به شتاب گرفتن جریان هوای زیر ماشین کمک کند.

در نمای بیرونی با حذف تمامی زه‌های بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید می‌شود. سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودرو‌ها در اروپا کاهش پیدا می‌کرد. به‌موجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای‌ مدل‌های اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدل‌های معمولی داشته باشد. تیونینگ خودرو، واژه‌ای آشنا در میان علاقه‌مندان به دنیای خودرو است. این می تواند عملکرد ماشین شما را با تغییر تنظیمات روی واحد کنترل موتور شما بهبود بخشد.

در ابتدا باید بدانید که تیونینگ خودرو چیست؟ تیونینگ ماشین به معنی تنظیم کردن و یک جورایی ارتقا دادن است. وقتی شما خودروی خود را تیون می‌کنید یعنی با ایجاد یک سری تغییرات در خودرو، آن را ارتقا و تغییر می‌دهید. این تغییرات می‌تواند، فقط تغییرات در ظاهر خودرو و یا تغییرات در بخش فنی آن باشد. همچنین می‌توانید هر دو بخش را تیون کرده و خودروی جدیدی از آب در بیاورید. خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانه های خودروسازی تولید می شوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش ها و تحقیقاتی مختلف صورت‌ می گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می شود.

از جمله تیونرهای معروف ژاپنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در سبک VIP Style هم فعال هستند. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. اگر قصد دارید ارتفاع ماشین خود را به صورت دائمی تغییر دهید، لازم است فنر لول ثابت را تنظیم نمایید. در غیر اینصورت با تغییر در تنظیمات فنر لول قابل تنظیم می توانید ارتفاع ماشین را به شکل دستی یا پنوماتیکی عوض کنید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

تقویت مجموعه‌ی سیستم ترمز و تعلیق خودرو در کنار افزایش قدرت الزامی است. رانندگی با یک ماشین قدرتمند بدون ترمز مناسب و با حداقل قابلیت‌ها در پیچیدن قطعا عذاب‌آور است و برای ایمنی و سلامت سرنشینان مخاطره‌آمیز خواهد بود. در قسمت اول یاد گرفتیم که چگونه یک خودرو را برای تیونینگِ فنی آماده کنیم، ممکن است تیونینگ برای افراد تازه وارد، تنها به دستکاری در ارتفاع خودرو یا تغییر در رینگ‌ولاستیک و دودی کردن شیشه‌ها ختم بشود. تیونینگ خودرو در واقع تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت‌های خودرو به منظور زیباتر کردن و بهتر کردن خودرو می‌باشد و بعضی از افراد از اصطلاح اسپرت کردن خودرو نیز استفاده می‌کنند. تیونینگ خودرو به زبان خودمانی یعنی ارتقا دادن خودرو که این ارتقا ممکن است فقط در ظاهر ماشین و یا مشخصات فنی، داخلی و یا تقویت موتور و یا حتی همه این موارد با هم باشد. بسیاری از افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود می بینند اما این کار می تواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند.

زمانی که پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهید تا به یک خودروی دیگر در خیابان نشان دهید رئیس کیست، نسبت سوخت و هوای متفاوتی به نام C وجود خواهد داشت. ریمپ یا همان تیونینگ ECU راهی مناسب و مطمئن برای افزایش قدرت خودرو بدون صرف هزینه‌های سنگین است. تصور کنید گروهی از خودروهای هات رود در سال ۱۹۳۸ در دریاچه نمک بونویل جمع شده‌اند تا به رقابت بپردازند. در این میان فردی بلندگو به دست می‌گوید روزی فرا خواهد رسید که شما خواهید توانست سیمی را به خودرو وصل کرده و با دستگاهی شبیه ماشین‌های تایپ، ۱۰ تا ۵۰ درصد بر قدرت خودروی خود بیفزایید! حاضران او را مسخره می‌کنند و هیچ‌کسی نمی‌داند که تیونینگ ECU پیشرانه در آینده به واقعیت خواهد پیوست.

بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه‌ی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. هدف اصلی انجام تیون خودرو عبارتند از افزایش قدرت موتور و عملکرد فنی آن برای بالا بردن شانس پیروزی در مسابقات اتومبیل رانی حرفه ای و هم چنین بهبود ظاهر خودرو از طریق نصب تجهیزات حرفه ای می باشد. توجه کنید دسته بزرگی از افراد قصد خود را از تیون کردن اتومبیل خود دور گیری راحت در جاده ها عنوان می کنند. در صورتی که انجام این کار می تواند تاثیر منفی بر روی مصرف سوخت خودرو داشته باشد و موجب استهلاک سریع قطعات مرتبط شود. اغلب تیونر ها، کارگاه ها و تولید کنندگان خود را به یک نوع خاص از تیون کردن خودرو محدود نمی کنند.

در عمل تیون کردن وزن خودرو ممکن است بعضی از قطعات تعویض شوند که به سبکی خودرو بسیار کمک می کند. به یاد داشته باشید که خودروی شما، نه تنها وسیله‌ی حرکت، بلکه یک پروژه شخصی است که باید با دقت و احتیاط مدیریت شود. طهران موتور یکی از مجموعه‌های حرفه‌ای در زمینه تیونینگ خودرو است و قادر به ارائه خدمات تیونینگ برای انواع خودرو می‌باشد. تیونینگ خودرو همانند یک عمل زیبایی بر روی خودرو، قابلیت‌ها و ظاهر آن را به شکل سفارشی تغییر می‌دهد. این فرآیند، بیشتر به منظور ارتقای قدرت موتور، بهینه‌سازی دینامیک رانندگی و یا بهبود استایل بصری خودرو انجام می‌شود. اما تیونینگ به همراه خود مزایا و معایبی نیز دارد که باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

استفاده از مدارهای تقویت سیستم جرقه هم کمک زیادی به سوختن بهتر می‌کند که انواع آن در بازار یافت می شود و یا نقشه آن‌ها را می‌توان بدست آورد و به صورت دست ساز درست کرد. اگر به تیونینگ خودرو علاقه دارید اما درعین‌حال می‌خواهید از مزایا و معایب آن آگاه شوید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید. با اینکه خودروهای ارتقا یافته و پرفورمنس زیادی در بازارهای جهانی حضور دارند اما همه افراد نمی‌توانند نسخه‌های استاندارد و کارخانه‌ای این خودروها را خریداری کنند. قیمت خودروهایی همچون بی ام و M5 یک سد محکم در برابر خریداران است و از طرف دیگر بودجه زیادی برای سرویس و نگهداری این خودروها موردنیاز خواهد بود. به همین خاطر ارتقای خودرو امری وسوسه کننده و درعین‌حال تا حدی هزینه‌بر است زیرا شما هم می‌توانید بخش‌های لازم برای ارتقای خودرو را تعیین کرده و با هزینه خرید بالای یک خودروی پرفورمنس استاندارد روبرو نشوید.

معمولاً درگسترها قدرت بسیار بالایی داشتند و چرخ های عقب بزرگ و بخش جلوی کوچک و با پهنای کمتر جزو شاخصه‌های آن‌ها به شمار می‌رفتند. در واقع تمامی قطعات ضروری و غیرضروری از روی خودروها باز می‌شدند و سپس پیشرانه‌ای جدید یا ارتقا یافته روی خودرو نصب می‌شد. همچنین، جنبه‌های ظاهری مانند بدنه، رنگ، رینگ‌ها و اسپویلرها نیز ممکن است تغییر کنند تا خودرو ظاهری جذاب‌تر و منحصربه‌فرد داشته باشد. تیونینگ می‌تواند به‌منظور استفاده در مسابقات، نمایشگاه‌ها و یا حتی استفاده روزمره انجام شود و معمولاً توسط علاقه‌مندان به خودرو و متخصصان این حوزه صورت می‌گیرد. به‌طورکلی تیونینگ خودرو، بخش‌های تیونینگ ظاهری، آیرودینامیک و فنی خودرو‌ را شامل می‌شود. تقویت موتور خودرو در مجموعه خدمات خودرویی کاراک شامل نصب هدرز ، توربو شارژر ، شمع ، نیترو ، میل لنگ ، سیلندر ، میل سوپاپ ، سیستم تغذیه ، سوخت ، رادیات و … می شود.

از مرسوم ترین و اولین اقدامات برای تیونینگ خودرو، روی آوردن به تعویض لاستیک و رینگ‌ها را می‌توان مثال زد. سر اگزوز بیشتر حالتی ظاهری تا کاربردی بودن آن دارد و در مواردی سر اگزوز می‌تواند به تغیر صدای خودرو نیز کمک کند. سر اگزوزهایی با نوع طراحی خاصی تولید شده اند که قادر به بی صدا کردن و یا بلعکس، قادر به غرش کردن در صدای خودرو حین گاز دادن می‌شوند. همانطور که یک تغییر رنگ در چشم عادی توسط یک لنز، می‌تواند کل چهره را تغییر دهد، تغیر در نوع نور و دودی یا شفاف بودن چراغ‌های جلو خودرو می‌تواند تفاوت فاحشی بین خودرو تیون شده با نوع معمول خود باشد. تیونینگ در واقع روشی برای اسپرت تر کردن خودرو است که این تغییرات هم در ظاهر و هم در باطن خودرو ایجاد می شوند. با کیان باتری در ادامه همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این خصوص به شما ارائه دهیم.

این مورد تیون فنی می تواند قدرت و گشتاور خروجی را افزایش دهد، مصرف سوخت را بهبود بخشد و آلاینده ها را کاهش دهد. نمی توانیم به طور قطع بگوییم که مفهوم تغییر و توسعه خودرو ها چه زمانی در علاقه مندان به خودرو متولد شد اما چیزی که مسلم است، این است که این روند هنوز هم وجود دارد. هدف از پیشرفت صنعت خودرو سازی، برآورده کردن نیاز اولیه افراد برای راحتی و عملکرد بهتر است. از آن‌جایی که خودروهای ب ام و ذاتا اسپرت و روحیه‌ای پر از هیجان دارند، عموما دارندگان این خودروها ترجیح می‌دهند که با اعمال تغییرات ظاهری و فنی، خودرویی خاص و متمایز نسبت به سایر نمونه‌های مشابه داشته باشند. شرکت پرشیاخودرو نیز در راستای احترام به خواست و نیاز مشتریان خود، طی سال‌های اخیر با احداث واحد تیونینگ تخصصی خودروهای BMW و MINI، توانسته خدمات شایسته و درخوری را به مشتریان خود ارائه کند. همچنین علاوه‌بر تغییر ظاهری، می‌تواند تاثیر مثبتی هم در هندلینگ و پایداری خودرو داشته باشد.

تنظیم ECU را می توان با کامپیوتر و نرم افزار مخصوص انجام داد و یا تیونر حرفه ای می تواند این کار را انجام دهد. هم چنین، برخی از خودرو سازان تیونینگ ECU را به عنوان یک آپشن روی خودرو های خود، مستقیماً از کارخانه ارائه می دهند. علاقمندان به آموزش ریمپ می توانند لینک دوره ریمپ تخصصی کاراکال تیونینگ را مشاهده کنند. کلینیک تخصصی ریمپ و برق خودرو کریمی تیونینگ با بیش از 15 سال سابقه فعالیت تخصصی همواره افتخار ارائه خدمات نوین و پیشرو را به شما داشته است. در نوشته‌ی بعدی یعنی گام سوم برای تیونینگ خودرو در مورد هدف‌گذاری و بودجه‌بندی برای تیونینگ خودرو مورد علاقه‌تان گفته‌ام. تقویت سیستم صوتی راه‌کارهای متفاوتی دارد و در سطوح مختلف قابل انجام است.

اما تیونینگ شاخه‌های دیگری هم دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. در صورتی که تیونینگ به درستی انجام بشه، باعث کاهش عمر موتور نمیشه. بله، تیونینگ خودرو در صورتی که مطابق با قوانین و مقررات باشه قانونی است. در حالت معمول مسیر خروج دود در اگزوز به صورت پر پیچ و خم طراحی شده است که این ناهمواری مسیر به دلیل کاهش صدای خروج دود و موتور می‌باشد. در واقع اگر تنها یکی از تغییرات صورت گرفته در خودرو با تغییرات و اصلاحات اعمال شده در سایر بخش‌های آن هم خوانی و هماهنگی کامل نداشته باشد، ممکن است مشکلاتی برای خودرو یا راننده‌ی آن به وجود بیاید.

این ارتقاها می‌توانند باعث افزایش چشمگیر عملکرد خودرو شوند و آن را برای مسابقات و یا استفاده‌های خاص بهینه‌سازی کنند. تنظیم موتور نیز بخش مهمی از تیونینگ فنی است که شامل تنظیم دقیق کامپیوتر موتور (ECU) برای بهینه‌سازی عملکرد و بهره‌وری موتور است. این تنظیمات می‌توانند مصرف سوخت را بهینه کنند و عملکرد کلی خودرو را بهبود بخشند. علاوه بر بهبودهای فنی، جنبه‌های ظاهری خودرو نیز موردتوجه قرار می‌گیرند. این شامل تغییرات در بدنه با استفاده از کیت‌های بدنة آیرودینامیک، رنگ‌آمیزی خاص، و نصب اسپویلرها و دیفیوزرها برای بهبود ظاهر و کارایی است.

علاوه بر این، استفاده از فنرهای پنوماتیک می‌تواند از جلوگیری از برخورد خودرو با سطوح ناهمواری، کاهش لرزش و بهبود کیفیت رانندگی در مسیرهای غیرهموار کمک کند. همچنین، با تغییر ارتفاع خودرو، می‌توانید بهبودی در عملکرد و استحکام خودرو در سرعت‌های بالا و کنترل بهتر در مناطق پیچیده را تجربه کنید. بهبود ترمزگیری و کنترل خودرو نیز یکی از مزایای مهمی است که از تیونینگ خودرو به دست می‌آید. با اعمال تغییرات مختلف در سیستم ترمز و تعلیق خودرو، می‌توان قدرت توقف و کنترل رانندگی را بهبود بخشید. تیونینگ در لغت به معنی تنظیم کردن است اما در صنعت خودرو معنی دیگری دارد.

علاوه بر این‌ها، می‌توانید کاسه چراغ و گرافیک داخلی آن را نیز تغییر دهید. یکی از بحث‌های جذاب در مورد خودروها، خصوصاً برای خودرو بازان و عاشقان خودرو، تیونینگ خودرو است. وقتی شما خودرویی را خریداری می‌کنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کرده‌اید و حالا می‌خواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، می‌توانید بخش‌های مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راه‌های مختلف تیونینگ خودرو می‌پردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

از دیگر سبک‌های اختصاصی می‌توان به Drift car برای خودروهایی که انحصاراً برای رقابت در مسابقات دریفت ساخته می‌شوند و یا سبک هات رود Hot Rod که بر بازسازی و تقویت ماشین‌های دهه 30 و 40 میلادی تکیه دارد، اشاره کرد. در مورد خاستگاه و پیدایش اولین نشانه‌های تیونینگ اختلاف‌نظر بسیاری وجود دارد و در مورد این‌که Car Tuning از ژاپن، آلمان یا امریکا به دنیا معرفی شده است یا خیر، اطلاعات موثقی در دسترس نیست. یکی دیگر از دلایل انجام تیون ماشین، بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف بنزین از طریق بهینه سازی سیستم تزریق سوخت و تنظیم موتور می باشد. تیونینگ خودرو ازآن دسته کلماتی می باشد که امروزه با رشد صنعت موتوراسپرت، اسم آن را زیاد می شنوید، در این مقاله همه زوایای این موضوع را برای شما توضیح می دهیم. موارد ذکر شده در بالا مرسوم‌ترین تغییراتی بود که رانندگان تمایل به تغییر آن‌ها دارند.

البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشه‌ها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعه‌های مضر خورشید به داخل کابین می‌تواند جلوگیری کند. جرا که بسیاری از خودروهای امروزه به صورت پیش فرض و فابریک، از شیشه دودی در شیشه‌های طرفین غیر از شیشه جلو استفاده می‌کنند. معمولا اکثر خودروهای موجود در ایران، به جز چندین مدل محدود دارای جلو پنجره کوچک و محدودی هستند در صورتی که خود جلو پنجره بزرگ، به تنهایی می‌تواند نماد قدرت خودرو باشد. رنگ یک رینگ می‌تواند، دودی، سیاه، طلایی، سفید و یا نقره‌ای باشد که متناسب با نوع خودرو و نوع رنگ بدنه خودرو، می‌توان بهترین گزینه را انتخاب کنیم. چراغ‌های خودرو سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغ‌ها و تعویض کاسه‌چراغ‌ها می‌شود. از دیگر سبک‌های اسپرت کردن ماشین می‌توان داب را نام برد که بر خلاف سبک‌های قبلی از زمین ارتفاع زیادی دارد و سیستم‌های صوتی بسیار قوی بر روی آن کار می‌گذارند.

برخی تیونرها نیز فقط متخصص بهبود طراحی خودروها هستند و به قوای محرکه دست نمی‌زنند. تیونینگ خودرو فرآیندی است که با هدف بهبود عملکرد و ظاهر خودرو انجام می‌شود و شامل تغییرات فنی مانند ارتقای موتور، سیستم تعلیق، ترمزها و انتقال قدرت برای افزایش قدرت و بهره‌وری خودرو است. همچنین، تغییرات ظاهری مانند استفاده از کیت‌های بدنة آیرودینامیک، رنگ‌آمیزی خاص و نصب قطعاتی مانند اسپویلرها نیز انجام می‌شود. داخل کابین نیز با نصب صندلی‌های ورزشی و سیستم‌های صوتی پیشرفته بهبود می‌یابد. این فرآیند توسط متخصصان در کارگاه‌های تیونینگ یا علاقه‌مندان به خودرو صورت می‌گیرد و ترکیبی از دانش فنی و خلاقیت است که خودرو را به وسیله‌ای منحصربه‌فرد و با عملکرد بالا تبدیل می‌کند.

این تغییرات می توانند شامل تغییر سیستم باز و بسته شدن درب ها و نصب قطعات جدید باشند. تیونینگ درب خودرو شامل درب های از بالا باز شونده می باشد که در این مورد درب ها به جای باز شدن به طرفین، به طرف بالا باز می شوند. این سیستم باز شدن درب ها برای اولین بار در خودرو های لامبورگینی معرفی شد و به همین دلیل به آن ها درب های لامبورگینی می گویند. نصب این نوع درب ها بر روی خودرو های دیگر به ظاهر خودرو جذابیت می بخشد. این کار با نصب سیستم های خروجی گاز های دودی بهتر و تغییرات در سیستم اگزوز انجام می گردد.

طیف محصولات زیبا سازی رینگ و لاستیک ماشین ها به نسبت وجود مدل های گوناگون، متنوع است. در پیکر بندی رینگ و لاستیک اتومبیل خود توجه داشته باشید که خودروی شما با رینگ های پنج پره کلاسیک، ظاهر یکپارچه ای دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم این نوع تیونینگ باعث افزایش بسیار قدرت و شتاب خودرو شما می شود. با تقویت قسمت های مختلف برقی خودرو می توانید شتاب خودرو را افزایش بدهید. به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از پدال، فراری ۲۹۶ GTS پس از تیونینگ Novitec با نام N-Largo شناخته می‌شود. نام این خودرو به بزرگ‌تر شدن ابعاد بدنه و افزایش قدرت خودرو اشاره می‌کند.

یکی این که قطعات داخلی موتور خودرو را توسط یک مکانیک حرفه ای تقویت کنید و روشی دیگر تعویض بعضی قطعات داخلی موتور برای افزایش قدرت موتور می باشد. مهندسان بیشتری روی ECU تمرکز کردند و در دهه ۹۰ میلادی پیشرفت‌ها به نقطه‌ای رسید که ECU می‌توانست هر خطای خودرو را تشخیص دهد. در سال ۱۹۹۶ نیز نصب سیستم تشخیص خطای فابریک استاندارد شده OBD-II در تمامی خودروهای صفرکیلومتر بازار آمریکا الزامی شد. امروزه اکثر خودروهای جدید از سنسورهای مختلفی برای جمع‌آوری داده‌ها و ارسال آن‌ها به ECU استفاده می‌کنند. این قطعه مهم بی‌وقفه وضعیت خودرو را بررسی نموده و تنظیمات بهینه را برای عملکرد خوب خودرو اعمال می‌کند.

بسیاری از افراد علاقه مند به تیون ظاهری خودرو ترجیح می دهند با حذف لوگو خودرو، از بین بردن پره ها و جایگزینی با پره های ظریف و نازک موجب تیونینگ جلو پنجره خودرو می شود. آن ها معمولا نه تنها بهتر از صندلی های مخمل دار استاندارد به نظر می رسند، بلکه عملکرد و اسپرت بودن خودرو را نیز بهینه می کنند. علاوه بر این، طراحی عالی صندلی های جدید امکان نشستن روی چرم به جای پلاستیک را به وجود آورده است. وجود سنسور ها، ماساژور، سیستم های سرمایشی و گرمایشی در صندلی های جدید خودرو راحتی و آسایش بیشتری را برای سرنشینان اتومبیل فراهم کرده است. ممکن است افراد به این امور راضی نشده و به نصب مانیتور ها پشت کلاهک صندلی بپردازید. روشهایی که در ادامه بیان می شود با فرض ثابت ماندن حجم موتور فرضی ما می باشد.

لطفاً توجه داشته باشید مهمترین بخش تقویت یا تیونینگ علی الخصوص موتور خودرو، به مکانیک یا تیونر شما و تجربه ایشان بر می گردد. به همین دلیل علاوه بر کیفیت قطعات مورد استفاده، تبحر وی در جمع کردن موتور از مهمترین نکات این حوزه می باشد. بهتر است قبل از مراجعه درباره سابقه کاری فرد مورد نظر حتما تحقیق کنید. حتی در بعضی کشورها مانند ایران، تغییر رنگ بدنه خودرو یا دودی کردن شیشه ها هم خلاف قانون است. علاوه بر این خودرو‌های تیونینگ شده فقط مشتری های خاص خود را دارند و خرید و فروش آن ها مانند خودروهای معمولی به آسانی صورت نمی گیرد. به عقیده برخی از دارندگان خودروها، برخی از مدل‌ها درای چراغ‌های نه چندان زیبایی هستند که با همین یک تغییر، می‌توانید ظاهر ماشین خود را بسیار جذاب‌تر و اسپرت‌تر و یا تیون شده نشان دهید.

مهمترین موضوع در بحث تقویت بدنه، شامل بحث سیستم تعلیق جهت مهار بادی رولینگ Body Rolling می باشد. با سوپرشارژ کردن و یا اضافه کردن قسمت توربو به موتور خودرو و اضافه کردن یک اینتر کولر به موتور باعث افزایش بسیار زیاد قدرت خودروی خود شوید. سیستم تزریق منیفولد با کنترل الکترونیکی EFI در سال ۱۹۵۸ و توسط شرکت بندیکس معرفی شد. آمریکن موتورز اولین خودروسازی بود که از واحد الکتروژکتور در رامبلر ربل ۲۸۸ اسب بخاری استفاده کرد. کرایسلر نیز همان سال از سیستم موردبحث در خودروهای 300D، دوج D-500 و پلیموث فیوری سود برد. متأسفانه قطعات مکانیکی الکتروژکتور اصلاً قابل‌اطمینان نبودند و این سیستم هرگز به‌صورت رسمی در دسترس عموم قرار نگرفت و فقط روی خودروهای پیش‌تولیدی نصب شد.

یکی دیگر از روش های تیونینگ خودرو، تعویض رینگ و لاستیک فابریک خودرو می باشد. شما می توانید با انتخاب لاستیک های پهن و رینگ های زیبا، جلوه ای وصف نشدنی به خودروی خود بدهید. اما باید به یک نکته ای توجه داشته باشید که استفاده از لاستیک های پهن موجب کاهش شتاب خودرو می شود، اما به دلیل اصطکاک زیاد با زمین از چپ شدن ماشین شما در حد بسیار زیادی جلوگیری می کند. موتور خودرو یکی از مهم ترین قطعات فنی محسوب می شود که از قطعات جزئی تشکیل شده است. بسیاری از افراد هنگامی که واژه تیون فنی را می شنوند، تصور می کنند فقط موتور خودرو ارتقا می باید. در صورتی که تیون موتور به معنای بهبود، گسترش یا تنظیم قطعات موجود است تا موتور قدرت بیشتری ارائه کند.


بهترین شخص تیونر در شهر ارومیه