گرفتن تعادل بین صرف وقت در فضاهای باز و کتابخوانی در زمان آزاد کودک
در حال حاضر، به دلیل پیشرفت تکنولوژی و افزایش استفاده از دستگاههای الکترونیکی، کودکان نسبت به گذشته، در فضاهای باز کمتری وقت میگذرانند. برعکس، اکنون بیشتر وقتشان را در اینترنت، بازیهای ویدیویی و تلویزیون میگذرانند. این رفتار در کودکان باعث کاهش فعالیت فیزیکی و به طور کلی تخصیص کمتر وقت برای فعالیت خارج از خانه میشود. در نتیجه، باید به دنبال راهکاری باشیم که تعادل صحیحی بین تفریح در فضاهای باز و کتابخوانی در زمان آزاد کودکان داشته باشیم.
بهترین راه برای به دست آوردن تعادل بین فعالیت های داخل خانه و فعالیت های بیرون از خانه، این است که والدین و مربیان، دو وظیفه مهم فرهنگی را برعهده گیرند. اولین وظیفه، آموزش دادن روشهای درست مدیریت زمان به کودکان است. بیشتر بازیهای ویدیویی و تلویزیون را میتوان در محدوده زمانی کوتاهی قرار داد تا وقت کافی برای تفریحات فیزیکی فراهم شود. همچنین، برای تشویق به بیرون رفتن، میتوان به کودکان کمک کرد تا به دنبال شغلهایی برون از خانه بگردند، مانند بازی در پارک یا حضور در باشگاههای ورزشی.
وظیفه دوم برای پیدا کردن تعادل، تشویق به کتابخوانی در زمان آزاد است. پدیده کتابخوانی از بهترین راههاست که میتوان برای هوش بخشیدن به کودکان و افزایش فرصت وقت آنها به کار برد. بهترین راه برای آموزش خواندن به کودکان، تشویق آنها به خواندن است. اعتیاد به خواندن کتابها همچنین میتواند برای کودکانی که راحت از خانه بیرون نمیروند، گزینه جذابی باشد.
به عنوان نتیجه، تعادل بین صرف وقت در فضاهای باز و کتابخوانی در زمان آزاد کودک، بسته به تمرین و آموزش مناسب، تشویق به کتابخوانی و ترغیب به برون رفتن، به راحتی قابل به دستآوردن است. هر دو فعالیت با هم نسبت به درک دنیای کودکان و ارتقای شخصیتشان کمک میکنند. بهتر است این رویه از سنین اوایل کودکی شروع شود تا شیوه زندگی سالمتری برای آنها فراهم گردد.
اهمیت به دست آوردن تعادل بین صرف وقت در فضاهای باز و کتابخوانی در زمان آزاد کودک
کودکان در زمانهای آزاد خود به دنبال ارتباط با دنیای اطراف خود هستند و همچنان به یادگیری و کشف جوامع و جهانهای نو هستند. صرف وقت در فضاهای باز و بازی نقش مهمی در توسعهی فیزیکی و روانی کودکان دارد، به طوری که افزایش فعالیت فیزیکی به دلیل تمرین حرکتی و انعطافپذیری بدنی کودکان بهبودی ایجاد میکند.
اما به همین تعلل در تعادل زندگی دو قسمتی نیازهای ذهنی و عاطفی نیز کودکان اهمیت میدهند. کتابخوانی یکی از مهارتهای کلیدی برای رشد فکری و ایدههای پخته و خلاقانه کودک و همچنین بهبود فرهنگ عمومی و دانش عمومی آنها اساسی است. کتابخوانی فرصتی مطمئن است که برای کودکان وجود دارد تا بتوانند با نویسندگان، دنیایی جدید را دنبال کنند، ایدههای امیدوار کننده دیگران را یاد بگیرند و آنها را در مسئولیتپذیری، دانش و رسیدگی به دنیای پیچیده بهبود بخشند.
بنابراین، تعادل در زمان صرف شده در فضاهای باز و کتابخوانی بسیار مهم است. تنها فعالیت در یکی از آنها کافی نیست، زیرا حرکات فیزیکی در فضای باز و بازی فیزیکی دو ضرورت برای بهبود روحی و جسمی کودک را ایجاب میکند، و کتابخوانی نگرانی شنیدن دنیای خارقالعادهی سرگرمی و فکری میکند که برای رشد و خلاقیت ذهنی کودکان ضروری است. با همه اینها در نظر گرفته شده، تعادل بین صرف وقت در فضاهای باز و کتابخوانی برای رشد سالم و همگون برای کودکان ضرورت دارد.
راهکارهای پرورش کودکان با کسب تعادل میان فضاهای باز و کتابخوانی
تربیت کودکان و بزرگ کردن آنها از مسئولیتهایی است که پدران و مادران باید به طور جدی به آن بپردازند. اما با توجه به شرایط فعلی زندگی، کودکان در برخی موارد به صورت غیر فعال و تحت تاثیر فضاهای بسته به سر میبرند. بنابراین، برای پرورش کودکان، باید فضاهای باز روی آنها تاثیر مثبت داشته باشد و همچنین کتابخوانی را در محلول تربیتی به کودکان معرفی کنیم تا کودکان علاقه به کتابخوانی پیدا کنند و با انجام این کار علاوه بر تاثیر مثبت فضای باز، بتوانند به دنیایی پر از علم و دانش دست یابند.
استفاده از فضاهای باز برای پرورش کودکان بسیار مهم است. فضاهای باز از ورزش و بازی و همچنین تعامل با دیگران تشکیل شدهاند. با ورود به این فضاها، کودکان میتوانند از جای خود بلند شوند و با شادی و سر زندگی بیشتری روبرو شوند. همچنین افزایش تعامل با دیگر کودکان و افراد بالغ برای کودکان بسیار مفید است و آنها را برای مواجهه با معضلات زندگی آماده میکند.
به غیر از فضای باز، به کودکان نیازمند کردن کتابخوانی هم هستیم. کتابخوانی بهعنوان یکی از فعالیتهایی که به توانمندی ذهنی و تقویت مهارتهای پژوهش و تحلیل کودکان کمک میکند، نباید در شرایط حاضر آغاز شود. از طرفی، با ترکیب فضای باز با کتابخانههای عمومی، میتوان به صورت بهینه از تغییرات تحریککننده تربیت کودکان استفاده کرد و تربیت آنها را به بهترین شکل امکانپذیر کرد.
بهاجمال، از ترکیب فضای باز و کتابخوانی برای پرورش کودکان استفاده کنیم. با بدست آوردن تعادل بین فضاهای باز و کتابخوانی، کودکان آماده شش سالگی با مهارتهای هوشمندانه و رفتاری به محافل دانش پیوسته و آمادگی کافی را برای مواجهه با مسئولیتهای بعدی زندگی خواهند داشت.
تحقیقات جدید در زمینه تأثیر فضاهای باز و کتابخوانی بر رفتار کودکان
فضاهای باز و کتابخوانی از دو موضوع مهم در رشد و توسعه کودکان است که در سالهای اخیر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. تحقیقات جدید نشان دادهاند که فضاهای باز و تعامل در آنها میتواند با غنی کردن تجربیات اجتماعی و حرکتی کودکان، به رشد و توسعه آنها کمک بسیاری کند.
در طبیعت، کودکان با محیط فراوانی از مواد و فعالیتهایی روبرو هستند که به نحوی به رشد و پیشرفت آنها کمک میکند. همچنین، فضاهای باز محیطی برای کودکان به منظور تخلیه انرژی و لذت بردن از فعالیتهای حرکتی مختلف فراهم میآورد که در حفظ سلامت روانی و جسمی آنها نقش مهمی دارد.
از طرف دیگر، کتابخوانی به عنوان فعالیت مهمی برای ترغیب کودکان به خواندن و بهبود نمرات در مدارس شناخته شده است. تحقیقات نشان میدهد که کودکانی که معتاد به خواندن هستند بهترین عملکرد تحصیلی را در مقایسه با کودکانی دارند که به خواندن علاقهمند نیستند. بنابراین، کتابخوانی بهعنوان یک فعالیت فرهنگی و ملی در بسیاری از جوامع به جایگاه بالقوهی رسیده است.
علاوه براین، برخی از تحقیقات نشاندهندهاند که ارتباط فضاهای باز و کتابخوانی برای رشد و توسعه کودکان بسیار مفید است. به عبارت دیگر، کودکانی که به صورت مرتب در فضاهای باز حضور دارند و به خواندن علاقهمند هستند، بهصورت کلی سطح هوشی بالاتری دارند و توانایی حل مسائل را بیشتر دارند. همچنین، توجه به این دو فعالیت میتواند برای کودکانی که دچار اختلالات توجه هستند راهکاری برای بهبود وضعیت آنها باشد. به عنوان نمونه، در یکی از تحقیقات در مدارس، تاثیر کتابخوانی در محیطی که در آن فضاهای باز نیز وجود داشت، برای افرادی که اختلال توجه دارند، مفید بوده و کاهش قابل ملاحظهای در علائم آنها را نشان داد.
در نتیجه، بررسی ارتباط میان فضاهای باز و کتابخوانی نشان دادهاست که بهعنوان یک راه کلیدی به رشد و توسعه کودکان در طی دوران کودکی میتواند کمک بسیاری کند. با لحاظ کردن هر دو این موضوعات در کنار یکدیگر، میتوان در بهبود زندگی فردی و اجتماعی کودکان تاثیرگذار بود.
چگونه میتوانیم دانش آموزان را به صرف وقت در فضاهای باز و کتابخوانی تشویق کنیم؟
دانشآموزان باید به پرورش علاقه به صرف وقت در فضاهای باز و کتابخوانی ترغیب شوند. برای این منظور، میتوان از روشهای مختلفی استفاده کرد.
ابتدا، میتوان افراد را با غنای جذاب و کاربردی فضاهای باز و کتابهایی سرگرم کرد که به مسائل و دغدغههای همه روزه جوامع اشاره میکند. بهتر است در این مورد با یک فرهنگ احساساتی به جای اطلاعات خشک و ملالآور کار کنیم. با به اشتراک گذاشتن تجربیات شخصی خودمان، میتوان فضاهای باز یا کتابهایی را معرفی کنیم که برای خودمان جذاب بوده و میدانیم به دیگران هم خواهد پسندید.
با شناخت کامل نیازهای دانش آموزان، میتوان کتابهایی را که به آنها بیشتر جذابیت دارد و به طور مشابه فضاهایی که برای آنها جذاب هستند تعیین کرد. به بچهها اجازه داده شود کتابهای خود را انتخاب کنند و به آنها فرصت داده شود تا کتابهای جالب بیشتری برای خود پیدا کنند. همچنین همیشه باید از غبطه بیرون و سلطه نزدیک پویندن بچهها برای نخستین بار آگاهی پروازی در مورد کتابهای خود خودداری کنیم.
آشنایی با کسب و کارها، شرکتهای اجتماعی و ارگانهای دولتی هم یکی از نرمافزارهای کهن در قسمتهایی مانند فضاهای باز و کتابخانههای عمومی بودهاند. به همین دلیل، بهتر است این نوع برنامهها را روشهایی برای ترغیب دانشآموزان به صرف وقتی که همه در خدمت همدیگر هستند در فضاهای باز و کتابخوانی برگزار کرد. با استقبال جوانان، نمونه های موفقی از این نحوه از برنامه قابل انجام خواهد شد.
بررسی راهکارهای ترکیب کردن فعالیتهای فضایی با کتابخوانی برای ارائه تجربه یادگیری و کنترل بیشتر به کودکان
یکی از روشهای پراکنده در دسترس بودن دانش و یادگیری برای کودکان، کتابخوانی است. با این حال، برخی از کودکان نسبت به کتاب خواندن بیعلاقه هستند و تمایلی به یادگیری ندارند. به علاوه، کودکان بیشتر از همیشه به بازیهای دیجیتال و فعالیتهای فضایی علاقهمند هستند.
در این حالت، یک راهحل منطقی برای تشویق کودکان به کتابخوانی، ترکیب کردن فعالیتهای فضایی با کتابخوانی است. مثلاً میتوانید به کودکان بگویید که برای قهرمان داستانی که در حال خواندن هستید، یک شغل انتخاب کرده و حین کتاب خواندن فعالیت فیزیکی را نیز انجام دهند. به عنوان مثال، اگر داستان شخصیت اصلی راجع به یک بازی فوتبال بود، شما میتوانید با کودکان به دنبال زمین فوتبال بروید و با توجه به داستان، بازی کنید.
از طرف دیگر، بازیهای دیجیتال نیز میتوانند به عنوان یک راه برای تشویق کودکان به کتابخوانی و یادگیری مورد استفاده قرار گیرند. برخی از بازیهای دیجیتال، شامل داستانهای تعاملی هستند که از کودکان خواسته میشود به داستان گوش دهند و برای ادامه داستان، به چالشهایی که ارائه میشود، پاسخ دهند. این روش باعث شده تا کودکان بهتر و با تمرکز بیشتر به داستان گوش دهند و بیشتر پذیرفته شوند.
با ترکیب کردن فعالیتهای فضایی با کتابخوانی، کودکان میتوانند به شیوهی تعاملی، از داستانها یاد بگیرند. این روش این امکان را به کودکان میدهد تا لذت بردن از سرگرمی و فعالیت فیزیکی خود را با یادگیری داستانهای خواندنی ترکیب کنند. به طور خلاصه، ترکیب کردن فعالیتهای فضایی با کتابخوانی باعث میشود که کودکان در حین یادگیری، بهتر و با انگیزه بیشتری شرکت کنند.
زندگی سبز
روانشناسی کودکان
منبع